Moderne tijd (1850‑nu)
Vanaf het eind van de 19e eeuw breidt de stad voor het eerst uit buiten de singels. In de 20e eeuw zijn er meerdere keren grootschalige uitbreidingen. Compleet nieuwe wijken moeten de snel groeiende bevolking huisvesten. De industrie en de spoorwegen worden steeds belangrijker. Na de Tweede Wereldoorlog wordt het oude centrum drastisch vernieuwd. Hoog Catharijne wordt gebouwd. De laatste 20 jaar wordt het stationsgebied grootschalig aangepakt. De laatste stadsuitbreiding is Leidsche Rijn.
Verhalen uit de moderne tijd (1850 ‑ nu)
Villa Jongerius
Het complex van de Villa Jongerius is een opvallende verschijning. Met 3D brengen we de ontwikkeling van het complex in beeld.
Zoeken naar kasteel Vredenburg
Kasteel Vredenburg moest opstandige Utrechters onder de duim houden. Bekijk de bouw en sloop van het gehate kasteel.
Vrouwjuttenhof
Rond 1975 maakten de grote sloopplannen in de binnenstad plaats voor kleinschalige stadsvernieuwing zoals aan de Vrouwjuttenhof.
Tuynhuis van Kasteel de Haar
In 2020 bleek dat het Tuynhuis van Kasteel de Haar ooit een vogelverblijf was.
Werk aan de werf
Het onderhoud aan het wervengebied was altijd al een gedeelde verantwoordelijkheid van eigenaren en de stad.
Staatsspoorwegen
In 1844 werd de eerste spoorlijn van Utrecht aangelegd: de lijn van Amsterdam naar Arnhem.
Sterrenbos
Buiten de singel lag vanaf 1729 een wandelpark in de vorm van een ster: een sterrenbos. Later kwam er bebouwing, zoals een universiteitsgebouw en een hofje waar arme mensen konden wonen.
Van universiteit tot rechtbank
Aan het eind van de 19e eeuw kwamen er universiteitsgebouwen langs de Catharijnesingel. Het laboratorium werd in 2000 onderdeel van het nieuwe gebouw van de rechtbank.
Wonen in Hooch Boulandt
In 1989 verhuisde het Academisch Ziekenhuis naar de Uithof. Op het voormalige ziekenhuisterrein aan de Catharijnesingel kwam een woonwijk.
Robijnhof
De beroemde Utrechtse architect Gerrit Rietveld ontwierp meerdere wooncomplexen voor de nieuwbouwwijk Hoograven.
Rietveld-Schröderhuis
Het Rietveld Schröderhuis van de Utrechtse architect Gerrit Rietveld staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco.
Duitse bommenwerper
Utrechtse archeologen onderzochten in 2010 een neergestorte Duitse bommenwerper. Lees was ze ontdekte over het vliegtuig.
De Utrechtse stadsverdediging
In 1122 legden de Utrechters een stadsverdediging aan. Het was een enorm karwei dat door de eeuwen heen veel werk, tijd en geld zou vragen.
Herderplein in buurt Halve Maan
Het Herderplein is in 1955 aangelegd als centrale ontmoetingsplek van de buurt Halve Maan. Tegenwoordig is het een gemeentelijk monument.
Hommelbos: een tuin van landgoed Welgelegen
Het Hommelbos is een overblijfsel van een tuin die aan het eind van de 19e eeuw werd aangelegd op het landgoed Welgelegen.
Het uitbreidingsplan van Moreelse
In 1664 presenteerde burgemeester Hendrick Moreelse grootse plannen voor Utrecht. De oppervlakte van de stad zou verdubbelen en omgeven worden door een moderne stadsverdediging.
Catharijnesingel
De Catharijnesingel was tot het eind van de 19e eeuw een belangrijke vaarweg. Het was onderdeel van de 'Keulse vaart', de belangrijkste waterverbinding tussen Amsterdam en Keulen.
Academisch ziekenhuis
In 1872 kwam een universitair ziekenhuis aan de Catharijnesingel. Er kwamen steeds meer gebouwen bij. Inmiddels zijn die gesloopt of omgebouwd naar woningen.
Bombardementen op de spoorwegen
In 1944 en ‘45 voerden geallieerde vliegtuigen meerdere bombardementen uit op Utrecht. Vooral de spoorwegen waren het doelwit, omdat ze een grote rol speelden bij Duitse transporten van oorlogsmateriaal.
School Mecklenburglaan
De school aan het begin van de Mecklenburglaan is in 1918 gebouwd door ir. S.F. Loeb. Loeb was in die tijd de architect van de gemeente Utrecht.
Torenuurwerk Commiezenhuis
In 1858 werd een zogenoemd commiezenhuis gebouwd. Dit was het kantoor van de tolambtenaren. Lees hier meer over het torenuurwerk.