Bombardementen op de spoorwegen tijdens de Tweede Wereldoorlog

In 1944 en '45 voerden geallieerde vliegtuigen meerdere bombardementen uit op Utrecht. Vooral de spoorwegen waren het doelwit, omdat ze een grote rol speelden bij Duitse transporten van oorlogsmateriaal.

Spoorwegstaking

De Nederlandse regering in Londen riep daarom in 17 september 1944 op tot een nationale spoorwegstaking. Het Nederlandse personeel legde het werk neer en hield dat vol tot aan de bevrijding. Duits spoorwegpersoneel nam de taken over en dus bleven de treinen rijden. De hoofdgebouwen van de NS waren tijdens de bezetting deels in gebruik genomen door de Duitsers.

Bombardementen

In 1944 vonden er meerdere aanvallen plaats op het Centraal Station, het rangeerterrein en enkele spoorwegviaducten. Op 13 oktober namen geallieerden het rangeerterrein onder vuur, waarbij ook veel huizen geraakt werden. De schade varieerde van kapotte ramen tot totaal vernielde woningen. Ook enkele huizen aan de Catharijnesingel stortten in. De bombardementen troffen ook Hoofdgebouw II van de NS en de elektriciteitscentrale. Op 4 en 6 november ging het mis bij het Academisch Ziekenhuis. Een munitietrein met V2-raketten op het rangeerterrein werd geraakt en ontplofte. Hierbij vielen veel doden en gewonden. Uit vrees voor nieuwe bominslagen evacueerde het ziekenhuisbestuur alle patiƫnten en personeel.


Dit verhaal is onderdeel van de Moreelseroute.

Hulp en contact Erfgoed

Telefoon

14 030

E-mail

erfgoed@utrecht.nl